Salgs- og leveringsbetingelser

Salg, leverings- og monteringsbetingelser for Glassmester 1 AS i profesjonelle og forbrukerkjøp

Versjon 01-23, 15.01.23.

1. GENERELLE BESTEMMELSER

Disse salg, leverings og monteringsbetingelser vil være gjeldende ved alt salg fra Glassmester 1 AS. Salgsbetingelsene gjelder foran alle andre betingelser, dersom ikke annet er uttrykkelig og skriftlig avtalt. Elektronisk kommunikasjon (e-post), er likeverdig med skriftlig kommunikasjon hvis kunde har e-post adresse.

2. TILBUD

Prisene er gyldig i 30 dager fra tilbudsdato dersom ikke annet er oppgitt. Alle priser er enhetspriser i NOK der ikke annet er spesifisert. Mva tilkommer. Alle priser forutsetter tilbudets totale kvantum i en leveranse. Faktiske merutgifter tilkommer ved oppdeling. Disse leveringsvilkår fraviker NS (Norsk Standard) sine rekkefølgebestemmelser og skal ha forrang. Bankgarantier gis ikke med mindre dette er skriftlig avtalt. Prising av tilbud referer seg til det behov som er spesifisert og etter beste skjønn ut ifra papirer og opplysninger som er mottatt og gjelder ikke som garanti for at mengdeberegning og produktvalg er korrekte.

3. OPPDRAGET

Glassmester 1 AS har påtatt seg et arbeid med å levere og ev. montere (om montering er med vil det spesifikt fremgå av ordrebekreftelse) produkter som er beskrevet i ordrebekreftelse. Vilkår som pris, leveringstid m v, som er nærmere avtalt gjennom bestilling og ordrebekreftelse, går ved eventuell konflikt, foran vilkår i disse leverings- og monteringsbestemmelser. Innebærer avtalen en entreprise skal spesifikke leveringsbetingelser avtales skriftlig. Er intet avtalt skal NS 3430 supplere denne avtale. Denne avtale skal da ha forrang. I forbrukerforhold suppleres disse vilkår med forbrukerkjøpsloven der de passer. Det presiseres at evt ansvar ut over grensesnitt for Glassmester 1 AS sine egne arbeide må avtales særskilt og skriftlig, herunder tilstøtende blikkenslagerarbeid, snekker, murerarbeider etc. For forståelse av våre produkter se:
glassportal.no/no/regelverk/forbrukerinformasjon
glassportal.no/teknisk-informasjon/veiledere

Det er forutsatt at kunden setter seg inn i dette for å forstå hva man kjøper, herunder oppbygging av profiler med kuldebrytere og luftskikt (isolerte), brannprodukter, dugg på 3 lags konstruksjoner, aktivbelegg (er ikke vedlikeholdsfrie glass, men letter vask) og valg av glasstype mht. lys/sol etc. Glassmester 1 AS sine produkter skal ligge innenfor de normer som er beskrevet hvis ikke skriftlige avvik er gjort. Ev. prosjektering i regi av Glassmester 1 AS skal bestilles skriftlig. Deponikostnader for bygningsavfall (glass, vindu, etc.) er ikke medtatt i pris, dersom ikke spesifikt angitt i tilbudet. Det samme gjelder rengjøring, fjerning av merkelapper og pussing av glass.

4. ORDREBEKREFTELSE

Kunden er alltid ansvarlig for å kontrollere ordrebekreftelsen. Dersom kunden vil gjøre innsigelser mot ordrebekreftelse, må dette gjøres skriftlig innen 1 dag fra mottak av ordrebekreftelse. Dersom innsigelser ikke fremsettes innen 1 dag har kunden akseptert ordrebekreftelsen. Muntlige opplysninger eller avtaler er kun bindende for Glassmester 1 AS dersom disse blir gjentatt skriftlig. Hvis ordrebekreftelsen avviker fra salgsbetingelsene, er det ordrebekreftelsen som gjelder. Glassmester 1 AS har intet ansvar for at produktet/det ferdige arbeidet kan anvendes slik kjøper forutsetter, dersom ikke Glassmester 1 AS har fått klar og tilstrekkelig skriftlig informasjon om at produktet skal brukes til bestemte formål. Er varen/arbeidet tilvirket/montert etter kjøpers instruksjoner, eller noen som handler på vegne av kjøper, bærer kjøper risikoen for varens anvendelighet.

5. MÅLANGIVELSE

Alle mål oppgis i bredde x høyde i millimeter, dersom ikke annet er spesifisert. Mål på glass er alltid eksakte glassmål. Mål på vinduer, dører, fasader og glasstak er alltid utvendige karmmål. Oppgitte mål er kundens ansvar.

6. RETTEFRIST

Ordre kan kun endres eller annulleres før rettefrist er utløpt, eller der fristen ikke er påført, innen 1 dag etter mottatt ordrebekreftelse og før bekreftet levering/montering. Dersom endring skjer utenom dette, vil utgifter i forbindelse med endring eller annullering debiteres kjøper. Ved endringer har Glassmester 1 AS rett til forlengelse av leveringstider.

7. FORHOLD PÅ MONTERINGSSTEDET

Kjøper har ansvaret for å sørge for at de nødvendige tillatelser til arbeidet foreligger fra offentlige myndigheter, gårdeier mv. Hvis stillaser, lifter og heiser finnes på monteringsstedet, forutsettes det at selger/ oppdragstaker kan benytte disse vederlagsfritt. Dersom slikt utstyr ikke finnes på monteringsstedet, vil kostnader til slikt utstyr komme som et tillegg i prisen, og faktureres etter til enhver tids gjeldende prisliste fra benyttet underleverandør med påslag for administrasjon. Uforutsette bygningstekniske forhold som ikke er opplyst av kjøper/oppdragsgiver eller som ikke kunne observeres i tilbudsfasen/ befaringstidspunkt som gjør innfesting, gjennomboring, utriving etc. umulig og/eller krever spesielle tiltak som vil medføre tillegg. Dette gjelder både ved nybygg og rehabilitering.

8. UTFØRELSE

De leverte/monterte produktene/arbeidene utføres i alminnelig håndverksmessig kvalitet. Profileringer, detaljkonstruksjoner og materialvalg er en til enhver tid gjeldende standard for produsent. Avvik skal, for å være gjeldende, være notert på vår ordrebekreftelse. Ved etterbestillinger oppgis tidligere ordre- eller fakturanummer for å sikre lik utførelse. Det vises ellers til Glass og fasadeforeningens (glassportal.no) anbefalinger og normer som beskriver normer for leveransen. Kjøper plikter selv å undersøke om produktet passer til det formål han vil benytte det til.

9. PRODUKTANSVAR

Glassmester 1 AS er ikke ansvarlig for skade, driftstap, tapt fortjeneste eller andre økonomiske konsekvenstap forvoldt av det solgte produkt/arbeid:

  1. På fast eiendom eller løsøre som inntreffer mens det solgte produkt/arbeid er i kjøperens besittelse
  2. På produkter som er fremstilt av kjøperen eller på produkter hvor disse inngår, eller for skade på fast eiendom eller løsøre som disse produktene som følge av det solgte forårsaker.

Alle følgetap og indirekte tap forbundet med leveranser er begrenset til leveransens verdi.

10. LEVERINGSTID

Forhåndsangivelse av leveringstid er å forstå som veiledende, basert på erfaring og / eller innhentet leveringstider fra våre leverandører, og er ikke juridisk eller økonomisk bindende. Det tas forbehold om forcemajoure, lockout, transporthindringer, offentlige påbud og forbud, maskinhavari, material- og fabrikasjonsfeil, forsinkelser av råmaterialer som er nødvendige til framstilling av varen, og streik/lockout og andre hindringer Glassmester 1 AS ikke råder over. Råvaremangel og leveringssvikt fra Glassmester 1 AS sine leverandører fritar også Glassmester 1 AS for ansvar. Det samme gjelder også når det fra kjøper foreligger mangelfullt eller forsinket arbeidsgrunnlag, feil/forsinkede tegninger, eller manglende tilkomst for måltagning/befaring på oppdragssted. Forsinkelser berettiger Glassmester 1 AS til fristforlengelse og berettiger ikke kjøper til å heve kjøpet. Dersom leveringstid ikke er oppgitt, bestemmer Glassmester 1 AS leveringstidspunkt uti fra leveringstid på råvarer og egen kapasitet i produksjon og montering. Uansett hva som måtte være anført i avtalen regnes leveringstid alltid fra det tidspunkt hvor Glassmester 1 AS har fått alle tekniske spørsmål klarlagt av kjøper, og kjøper har godkjent ev. fremsendte tegninger. Dersom utsettelse skjer på grunn av kjøper, forfaller beløpet likevel til betaling regnet fra den dag levering skulle ha funnet sted. Beløpet belastes med 12 % rente pr år. Eventuell leie av lagerlokale debiteres kjøper. Glassmester 1 AS beregner 4-8 ukers produksjon på varer og produkter. Er ikke spesifikk tidsfrist avtalt, leveres det så snart som mulig og i hht. eksisterende produksjon ved bedriften. Reklamasjoner tas så raskt som mulig.

11. FRAKTSKADER

Dette punkt gjelder kun ved rene forsendelser, dvs. der montering ikke er med. Kjøper skal ved levering kontrollere varene for fraktskader og riktig antall før det kvitteres for mottakelse. Er det skader på varene, eller svarer ikke antall kolli til det som står på fraktbrevet, skal dette noteres på fraktbrevet. NB: kvittering uten anmerkning for mottakelse av skadede varer, innebærer at retten til reklamasjon faller bort. Ved skjulte fraktskader skal reklamasjon skje skriftlig umiddelbart eller senest 7 dager etter levering og alltid før montering og eventuell behandling. Reklamasjoner som er vårt ansvar, vil vi enten reparere, gi prisavslag eller erstatte med nye produkter. Erstatningen kan aldri overstige varens pris.

12. RISIKO FOR SKADE I MONTERINGSTIDEN

Dette punkt gjelder ved montering. Inntil arbeidet er ferdig har Glassmester 1 AS risikoen for varer og det som er utført av arbeid. Kjøper skal sikre at varen/leveransen er forsikret. Hvis varer eller utført arbeid blir beskadiget på grunn av ekstraordinære og upåregnelige omstendigheter som naturkatastrofer m v, skal Glassmester 1 AS likevel ha fullt betalt for det som er levert og utført. Det samme gjelder når slike omstendigheter umuliggjør ferdigstillelse i lengre tid. Glassmester 1 AS praktiserer deloverlevering av deler av ett oppdrag etter som enkelte bygningsdeler ferdigstilles (f.eks. etasje eller fasade). Området rundt og til monteringsstedet skal være ryddet og klargjort for montering, og slik at det er klaring og arbeidsplass. Glassmester 1 AS er ikke erstatningsansvarlig for gjenstander ol. ved passering for montering.

13. SKADER OG MANGLER PÅ MONTERTE PRODUKTER

Kjøper skal kontrollere ferdig monterte produkter/ ferdig utført arbeid umiddelbart etter ferdigstillelse og uten ugrunnet opphold reklamere på eventuelle mangler eller skader. Reklamasjonen skal fremsettes skriftlig. Ved skjulte skader skal reklamasjon skje umiddelbart etter at skaden er oppdaget. Reklamasjonen kan ikke fremsettes senere enn 2 år etter ferdigstillelse, selv om mangelen ikke burde ha vært oppdaget tidligere. Reklamasjoner som er vårt ansvar, vil vi enten reparere, gi prisavslag eller erstatte med nye produkter. Erstatningen kan aldri overstige varens pris. Indirekte tap og/eller såkalte følgeskader dekkes ikke. Glassmester 1 AS er ikke ansvarlig for produktet hvis mangelen skyldes mangelfull eller feil prosjektering som kjøper har ansvar for eller hvis Glassmester 1 AS ikke har fått all informasjon om bruksområde eller spesielle ting før egen prosjektering/levering. Hvis mangelen skyldes gal installasjon av andre, feil bruk, hærverk, mangelfullt vedlikehold, eller feil som skyldes inngrep eller endring av varer og dens deler, er Glassmester 1 AS ikke ansvarlig.

REKLAMASJONER

Reklamasjoner skal skje skriftlig og umiddelbart.

14. UTVENDIG KONDENS

Dagens isolerglass isolerer så godt at det i noen tilfeller kan oppstå utvendig kondens. Risikoen for dette er størst i høst og vintermåneder om natt og tidlig morgen på dager med høy relativ luftfuktighet og lite vind. Dette oppstår relativt sjelden og er ikke en reklamasjonsgrunn. Problemet er mindre når glassflatene er helt eller delvis avskjermet (markise, takutstikk, utvendig persienne etc.). For mer informasjon be om Glass og Fasadeforeningens skriv om utvendig kondens.

15. BESIKTIGELSE GLASS

Urenheter, skjolder og andre feil skal være godt synlig på minst 3 meters avstand, i vanlig dagslys (en ensartet, overskyet himmel uten direkte sollys). Urenheter som er synlige bare en bestemt årstid eller på ett bestemt tidspunkt på dagen vil ikke bli akseptert som reklamasjon. Andre feil enn punktering (dugg mellom glassene), som f.eks. riper inn mot luftrommet, urenheter mellom glassene osv. skal meddeles Glassmester 1 AS uten ugrunnet opphold. Det vil si at så snart feilen burde ha vært oppdaget.

Reklamasjonen på slike feil som meddeles senere enn en måned etter at glasset eller vindu/dør/fasade/glasstak er montert, eller huset/bygningen tatt i bruk, vil ikke bli akseptert. Dette gjelder ikke glassgulv, her må eventuelle feil eller riper meldes umiddelbart ved overtagelse. Utvendig kondens på glassruter, og varmespreng er ikke reklamasjonsberettiget (Varmespreng forårsakes ofte av tildekking av glassruter med mørke persienner, møbler, folie etc.). På øvrige produkter er det garanti ifølge lov om forbrukerkjøp/kjøpsloven. Ellers vises det til retningslinjer fra Glass og Fasadeforeningen (glassportal.no) for reklamasjon behandling.

16. FAKTURERING/BETALINGSBETINGELSER

Glassmester 1 AS har rett til å kreve forskuddsbetaling for å dekke innkjøp av råvarer. Videre fakturering skjer i henhold til verdiskaping på verksted og oppdragssted. Ved større ordre/oppdrag over kr 100.000,- inkl. mva. er vår standard fakturering 1/3 ved bestilling, 1/3 ved oppstart byggeplass og 1/3 ved ferdigstillelse. Glassmester 1 AS har også rett til å kreve bankgaranti for oppgjør dersom kredittsjekk av kunde skulle tilsi det, ev. at Glassmester 1 AS fakturerer direkte til ev. sluttkunde. Kjøper er ikke berettiget til å regne motkrav eller holde igjen deler kjøpesum mot, dersom dette ikke er skriftlig godkjent av oss.

  • Privatkunder må betale minimum 50 % i forskudd ved bestilling og resterende når montasje/henting finner sted.
  • Bedriftskunder som er kredittverdige kan få 10,15 eller 30 dager betalingsfrist.
  • Bedriftskunder som ikke er kredittverdige må betale 100 % forskudd før varene settes i bestilling.

Leveringstiden gjelder fra vi har mottatt forskudd på vår konto.

17. BETALINGSMISLIGHOLD

Glassmester 1 AS forbeholder seg retten til å avslutte/suspendere arbeid og leveringer hvor det foreligger betalingsmislighold på de fakturaer som er utstedt i henhold til forfall.

18. SALGSPANT

Inntil full betaling foreligger har Glassmester 1 AS salgspant i det leverte utstyr/produkter i den utstrekning dette kan demonteres uten å påføre bygning og annet vesentlige skader. Glassmester 1 AS kan demontere produkter/utstyr og reparere eventuelle skader på bygning mv. og deretter kreve kjøper for det hele økonomiske tap etter kontrakten og demonteringsarbeidet. Glassruter/felter (med karm) vil fjernes fra bygget og erstattes med kryssfiner (dette anses ikke å skade bygget). Disse vil oppbevares på vårt lager i 1 år i påvente av oppgjør, og deretter kastes (uten fra fradrag i krav). Arbeidet med demontering og ev. remontering (ved innfrielse av vårt krav), samt lagerleie vil belastes kjøper.

19. TVISTER

Tvister til en samlet verdi av kr 250.000,- eller mindre avgjøres ved at partene engasjerer hver sin oppmann som ved hjelp av en tredjemann, som disse to utpeker, avgjør tvisten med bindende virkning for begge parter. Partene bærer uansett utfall egne omkostninger og deler på utgiftene til tredjemann. Saken avgjøres innen 3 mnd. etter maks 3 skriftlige innlegg fra hver av partene. Tvister under kr 100.000,- avgjøres av oppmann som oppnevnes i fellesskap og betales med lik part av hver av partene uansett utfall. Ellers skal tvister avgjøres ved ordinære domstoler med verneting på Glassmester 1 AS kontorsted.

20. ANVENDELIGHET

Vilkårene gjelder i alle kjøp, men viker for forbrukerkjøpsloven der motstrid foreligger og der loven er ufravikelig.